Eestit päästev rohemajandus ehitatakse hallist paekivist

Eestit päästev rohemajandus ehitatakse hallist paekivist

  • Post category:Uudised
  • Reading time:4 min(s) read

Homse jõukuse muudab võimalikuks taastuvenergiale, tarkadele majadele ja isesõitvatele autodele sihitud rohepööre, mis saab võimalikuks üksnes kohaliku paekivi vastutustundliku kasutamisega.

Harju Elu, 19.03.2021 Kuldar Õunapuu  – Paekivitoodete Tehase OÜ tegevdirektor  (Artikli lühendatud versioon).

Kohaliku toote eelistamist võib pidada kliimaneutraalse majanduse ja säästva eluviisi nurgakiviks – just sellele ideele rajab Eesti suurimate ehitustoorme valmistajate hulka kuuluv Paekivitoodete Tehase osaühing oma tuleviku.

Pole mõtet rääkida keskkonnateadlikkusest, kui poest ostetakse näiteks mahetoitu, mida imporditakse välismaalt. Transpordile ja säilitamisele kulutatakse sellisel juhul nii suur hulk energiat, mis muudab selle toidu loodust säästvaks kasvatamiseks tehtud pingutused mõttetuks. Ehitusmaterjalide puhul toimib sama reegel: mida kohalikum materjal, seda säästvam. Õnneks me oskame teede ja hoonete ehitamisel kasutada kohalikku paekivi, mis välistab vajaduse seada ennast sõltuvusse üksnes imporditavast graniitkillustikust.

Lõviosa Eesti rahvastikust ja majandusest koondub Harjumaale, mis paneb siinse looduse ja inimesed erilise surve alla. Seetõttu, lisaks oma isikliku hoovi puhastamisele, peab iga Harjumaa ettevõtja oma äriplaane lihvides mõõtma keskkonnale jäetava jalajälje suurust.

Hirmul suure augu pärast pole põhjust

Pole ime, et näiteks Jõelähtme valla rahvas sattus ärevusse, kui ühel ilusal päeval maandus nende kodukanti tohutu hulk kaevandamishuvilisi. Balti riike ühendava Rail Balticu raudteetrassi ehitamine nõuab hiiglaslikus koguses kvaliteetset paekivikillustikku.

Suurprojekt sattus ajavahemikule, mille jooksul ammenduvad kõik seni Harjumaal kasutatavad paekivikarjäärid. Sellest ka ettevõtjate rutakas tegutsemine. Kui kõik uuringuloa taotlused kaardile pandi, tundus nii mõnelegi, et karjääride vahelt paistab tulevikus vaid mõni üksik ära tallamata rohututt.

Õnneks pole asi kaugeltki nii hull.

Vaatamata tungivale vajadusele uute karjääride avamiseks, kujuneb tulevik palju roosilisemaks ja rohelisemaks. Esiteks puudub enamuse uuringutaotlusega leiukohtade kasutusele võtuks vajadus, sest nii mõnigi rikkalik paekivilade asub keskkonda ja inimesi väga vähe häirivas kohas, aga ehitustööstuse ettevõtete vahetus läheduses.

Kuid hoopis tähtsamaks mõjutajaks kujuneb viimase paari aasta jooksul toimunud revolutsiooniline murrang paekivi ammutamise tehnoloogias ja karjääride rekultiveerimises. Rohepööre maavarade kaevandamises pole mingisugune tühi sõnakõlks.

Praegu suudab kaevandusettevõte konkurentsis püsida üksnes tänu keskkonnasäästlikule tehnoloogiale. Lagastatud maa maha jätmine toob ettevõtjale üksnes rahalist kahju.

Austria päritolu seadmed löövad nurru

Kaks aastat tagasi astus Paekivitoodete Tehase osaühing täiesti uude ajastusse, soetades tõenäoliselt maailma kõige uuenduslikuma seadmete kompleksi.

Lasnamäe elanikud vabanesid 2019. aastal Väo karjäärist pärit tolmust ja öisest mürast kui pandi tööle Austrias disainitud ning Tšehhi Keestracki tehases valminud hübriidmootoriga mobiilne kivipurustusmasin. Ligi miljon eurot maksnud seadme soetamist rahastas rohkem kui kolmandikuga SA Keskkonnainvesteeringute Keskus ehk KIK.

Öise vahetuse järele kadus vajadus, sest Keestracki seade töötab vana statsionaarse liiniga võrreldes kaks korda suurema võimsusega.

Vajadus tööjõu järele vähenes ligi kolmandiku võrra. Vana statsionaarse seadme juurest lendas varem tuulega Lasnamäe poole palju tolmu, kuid nüüd vähendatakse tolmu hulka seadmesse integreeritud niisutitega. Samuti tekib palju vähem müra.

Hübriidmasin töötab nii elektriga kui ka diiselmootoriga. Elektriga töötamine on palju odavam, kuid näiteks alajaama lähedusest eemal saab tööd jätkata diiselmootoriga, mis toimib sarnaselt rongidele, kus diiselmootoriga toodetakse elektrienergiat. Diiselmootor kulutab tunnis 80 liitrit kütust, kuid tagab ikkagi suure kokkuhoiu võrreldes vananenud tehnoloogiatega.

Keestracki peakonstruktor Johann Prüwasseri rääkis uue tootmisliini avamisel, et nende toodetud kivipurustaja vähendab oluliselt CO2-ga tekitatavat keskkonnakahju. Kui seade töötab 2000 tundi aastas, siis tekitab see vanema põlvkonna kivipurustajatega võrreldes 400 000 kilogrammi vähem CO2 heitmeid.

Hea üllatus lasnamäelastele ja poliitikutele

“Ma ei oodanud, et see nii vaikselt töötab,” ütles kivipurustaja pidulikule käivitamisele tulnud majandusminister Taavi Aas siis Delfile.

Lasnamäelaste heaolu pärast südant valutanud Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart kiitis samuti juhtivale uudiste portaalile nähtut. “Suur tootlikkus tagabki selle seadme keskkonnasõbralikkuse,” tõdes Kõlvart.

Keestracki kivipurustusmasin kujutab endast klassi võrra suuremat ja tootlikumat seadet, võrreldes Eestis seni kasutatavatega. Vanemad seadmed suudavad tunnis purustada 200 tonni kive, Keestrack saab hakkama 350–400 tonni kividega. Seade toodab aastas ligi 600 000 tonni killustikku.

Mobiilne purustusmasin sõidab ise pae murdmise koha juurde, mistõttu kaob ära kivi karjäärisisene vedu hiiglaslike karjäärikalluritega. Masina lindilt tuleb vastavalt kliendi tellimusele valmis toodang ning veoautod veavad killustiku otse ehitusobjektile.

Pikaajaline kogemus töötamisel otse Lasnamäe elurajooni külje all suunas Paekivitoodete Tehase kivi murdmisele hüdrovasaratega, ilma lõhkeainet kasutamata. See aga tähendab, et plahvatuste müra ja maa värisemine kaevandamisega enam kaasas ei käi.

Paekivitoodete Tehase osaühing tegutseb Keestracki tehase esindajana Eestis ja Lätis.